وزن برج خنک کننده

مشخصات برج خنک کننده

برج خنک کننده در انواع مدل ها و برندهای مختلف تولید می شود. برج های خنک کننده با توجه به کارایی و برند مشخصات مختلفی دارند.
وزن خشک برج خنک کننده ، وزن در حال کار برج ، ظرفیت اسمی حرارتی، ابعاد برج خنک کننده، سایز اتصالات، نحوه اتصال قطعات به یکدیگر، افت فشار در نازل ها، تعداد نازل، نوع نازل، محدوده دبی آب و میزان افت دما از جمله مشخصات برج خنک کننده می باشد که در هنگام خرید باید به آن توجه شود. توجه به مشخصات برج خنک کننده در هنگام خرید باعث می شود تا برج متناسب با فضای محل نصب و کارایی خریداری شود.

وزن برج خنک کننده

مشخصات فن برج خنک کننده

فن هایی که در برج خنک کننده کار گذاشته می شوند از نظر تعداد پره ها، جنس فن، نوع فن و قطر فن می توانند متفاوت باشند. فن کولینگ تاور می تواند از نوع محوری و سانتریفیوژ باشد، که این فن ها خود به انواع مختلفی تقسیم بندی می شوند.
یکی از انواع فن های کولینگ تاور فن ایرفویل می باشد. این فن ها از گروه فن های صنعتی بوده و پروانه ها از نوع ایرفویل می باشد. تیغه ها و آیرودینامیک این نوع از فن ها شبیه به بال هواپیما بوده و مقطع دوکی شکل دارد. جهت گیری تیغه انحنایی پروانه ها در خلاف جهت گردش پروانه می باشد.

کولینگ تاور هایی که مجهز به فن ایرفویل می باشند در محیط هایی با فشار متوسط مورد استفاده قرار می گیرند. این فن ها عملکرد بالایی داشته و سرعت بسیار بالایی دارند.

این فن ها مناسب سیستم های تاسیساتی بزرگ سیستم های کم فشار، فشار متوسط و پر فشار می باشند.
این فن ها به خوبی می توانند در مصرف انرژی صرفه جویی نمایند.
فن فوروارد از دیگر فن های مورد استفاده در کولینگ تاور می باشد که از نوع فن های سانتریفیوژ میباشد؛ تیغه های این پروانه ها رو به جلو انحنا داشته و جهت انحنای تیغه ها هم جهت با گردش پروانه یعنی ساعت گرد می باشد. این فن ها با فشار بالا میتوانند هوا را جابجا نمایند.

مشخصات الکتروموتور برج خنک کننده

الکتروموتور پکینگ برج خنک کننده  از نظر توان و قدرت، نحوه نصب گیربکس، کلاس حرارتی، جریان ورودی، عملکرد، میزان مصرف انرژی، ولتاژ، فرکانس و فاز طبقه بندی می شوند.
در هنگام خرید به مشخصات الکتروموتور برج خنک کننده توجه کافی داشته باشید زیرا مشخصات موتور باید با کارایی ای که از کولینگ تاور انتظار دارید و محل نصب آن تناسب داشته باشد.
برای محافظت از الکتروموتور در برابر باران، رطوبت و سایر شرایط محیطی، الکتروموتور با پوشش های مخصوص کاور میشود و همچنین کلاس حفاظتی مناسب برای آن اعمال می گردد.

سیستم پاشش برج خنک کننده

سیستم پاشش برج خنک کننده از دو قسمت اصلی با نام های سیستم پایپینگ و لوله و اتصالات اصلی پاشش آب و سیستم نازل برج و آب گردان تشکیل شده است. سیستم پاشش در انواع سیستم پاشش آب ثابت و سیستم پاشش آب دوار یا چرخشی تولید می شود.
سیستم پایپینگ به فلنچ های ورودی کولینگ تاور متصل شده و دبی آب ورودی و میزان فشار آب ورودی در طراحی این سیستم موثر می باشند.

نحوه برخورد هوا با آب در یک برج خنک کن با جریان مخالف

اساس کار تمام برج خنک کن ها بر مبنای ایجاد سطح تماس بیشتر بین جریان آب گرم و هوای سرد و در نتیجه تبادل حرارتی بین این دو می باشد. عموماً در برج خنک کن ها آب گرم توسط لوله هایی به بالای برج منتقل شده و در آنجا یا به صورت طبیعی یا با آبفشانهایی به سمت پایین برج به جریان می افتد که در طول این مسیر با توجه به نوع برج به شیوه های مختلف با جریان هوای سرد برخورد می کند.

محل نصب برج خنک کن باید بگونه ای باشد که مانعی در اطراف آن برای ورود جریان هوای تازه به داخل برج وجود نداشته باشد همچنین در صورت استفاده از چندین برج در کنار هم باید تدبیری اندیشه شود که هوای گرم خروجی از برج ها مستقیماً وارد همدیگر نشده تا باعث کاهش راندمان و عدم کارایی برج شوند.

اگر بتوان برج خنک کن را در فضای باز با جریان هوای آزاد قرار داد در حصول یک بازده مناسب از برج مشکلی وجود نخواهد داشت اما چنانچه قرار باشد برج در داخل ساختمان و محصور بین دیوارها نصب شود موارد زیر بایستی مورد توجه قرار گیرد:

  1. باید فضای کافی و بدون مانع مزاحم در اطراف برج وجود داشته باشد تا هوای لازم به برج برسد
  2. هوای گرم خروجی از برج باید به گونه ای تخلیه شود که امکان بازگشت و گردش مجدد آن به برج وجود نداشته باشد زیرا گردش مجدد چنین هوایی در برج دمای مرطوب هوای ورودی به برج را افزایش می دهد و باعث گرم ماندن آب در خروج از برج می شود

گردش مجدد هوا به داخل برج هنگامی مورد توجه قرار می گیرد که چند برج در مجاورت هم باشند

تعیین محل نصب برج به عوامل دیگری هم بستگی دارد از قبیل استحکام محل نصب، تجهیزات اضافی برای تقویت آن، هزینه فراهم کردن تجهیزات اضافی برای برج و مسایل مربوط به معماری ساختمان و …

مشکلات برج خنک کن ها

خوردگی قطعات داخلی برج، رشد جلبک ها و باکتری های بیولوژیکی و همچنین تشکیل رسوب در قسمت های مختلف برج عمده ترین مشکلات به وجود آمده برای یک برج خنک کن هستند.

انواع برج خنک کننده

دسته بندی تولید برج خنک کننده به چند صورت انجام می گیرد.

بر اساس سیکل گردش آب، برج های خنک کن را به دو دسته مدار باز و مدار بسته تقسیم می کنند. در برج های خنک کننده مدار باز، آب از طریق نازل ها بر روی سطوح خنک کننده توزیع می شود و در مجاورت با هوا خنک می شود. در برج های خنک کننده مدار بسته، آب از داخل کویل جریان پیدا می کند و هوا بر روی کویل دمیده می شود. جهت افزایش راندمان در بعضی مواقع نیاز به پاشش روی سطح کویل نیز می باشد. بزرگترین مزیت برج های مدار بسته کم بودن مصرف آب می باشد. در مناطق خشک و کم آب، استفاده از برج خنک کننده مدار بسته، علی رغم سرمایه گذاری اولیه بیشتر، نسبت به برج خنک کننده مدار بسته ارجحیت دارد.

بر اساس شکل ظاهری، برج خنک کننده به دو شکل مخروطی یا گرد و مکعبی تقسیم می شوند. در کولینگ تاورهای مخروطی توزیع آب توسط آب پخش کن یا اسپرینکلر صورت می گیرد. در کولینگ تاور مکعبی، توزیع آب توسط نازل های ثابت انجام می شود. با توجه به توزیع مناسب آب در برج های خنک کننده مکعبی، راندمان این نوع برج های خنک کننده بیشتر از برج های خنک کننده مخروطی می باشد. مشکل عمده برج های خنک کننده مخروطی، رسوب گرفتگی اسپرینکر می باشد که نیاز به تعمیرات و نگهداری بیشتری دارد.

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "وزن برج خنک کننده" هستید؟ با کلیک بر روی عمومی, کسب و کار ایرانی، اگر به دنبال مطالب جالب و آموزنده هستید، ممکن است در این موضوع، مطالب مفید دیگری هم وجود داشته باشد. برای کشف آن ها، به دنبال دسته بندی های مرتبط بگردید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "وزن برج خنک کننده"، کلیک کنید.