چهار روش برای جلوگیری از ترک خوردن فنجان نعلبکی

شکستن فنجان نعلبکی دلایلی زیادی دارد ما در این مقاله شما را با چند دلیل شایع که باعث بروز این مشکل میشود آشنا میکنیم تا شما بتوانید تا حدی جلوی شکستن و ترک خوردن فنجان نعلبکی را بگیرید.

روش های جلوگیری از شکستگی چای شیشه ای به شرح زیر است:

در قدم اول:  از خرید جنس با کیفیت مطمئن شوید بیشتر فنجان نعلبکی های ایرانی به دلیل نداشتن کیفیت لازم سریع دچار شکستگی مبشوند.

در قدم دوم : از جنس هایی استفاده کنید که در مقابل حرارت مقاوم هستند مثلا لیوان های بلوری  توانایی مقاومت در برابر حرارت را ندارند، پیشنهاد ما به شما استفاده از فنجان نعلبکی سرامیکی یا کریستال است.

قدم سوم : هنگام استفاده در زمستان، فنجان را بلافاصله با آب داغ پر نکنید، بلکه ابتدا از مقدار کمی دمای آب استفاده کنید و سپس از آن استفاده کنید تا اختلاف دما بیش از حد باعث ایجاد ترک نشود. دلیل ترک خوردن این است که اختلاف دمای داخل و خارج فنجان بسیار زیاد است و لیوان به راحتی ترک میخورد و میشکند.

قدم چهارم: یک قاشق آهنی یا قاشق استیل را در فنجان بریزید و سپس آب جوش را به آرامی داخل فنجان بریزید. بنابراین فنجان نمی ترکد. به این دلیل که وقتی آب جوش در کف فنجان ریخته می شود، قبل از اینکه برای گرم کردن لیوان دیر شود (رسانای بد داغ)، آب جوش بخشی از حرارت را به قاشق چایخوری فلزی هادی خوب تقسیم می کند، بنابراین دما آب جوش کم می شود و از آب جوش به آب گرم تبدیل می شود که ربطی به لیوان ندارد. در مورد آب جوشی که همچنان در آن ریخته می شود، دیگر برای فنجانی که از قبل کمی داغ است چندان وحشتناک نیست.

کدام ماده شیشه ای در برابر حرارت مقاوم تر خواهد بود؟

شیشه مقاوم در برابر حرارت (به شیشه مخصوصی اشاره دارد که حاوی اسید بوریک و اسید سیلیسیک با مقاومت حرارتی قوی است و می تواند در برابر تغییر دما بین همجوشی سرد و گرم مقاومت کند). ضریب انبساط حرارتی (نسبت انبساط شیشه ناشی از افزایش دما) نسبتاً کم است و شکستن آن تحت تغییر شدید دما آسان نیست.

دارای یک سری خواص عالی مانند انبساط کم، مقاومت در برابر شوک حرارتی، مقاومت در برابر دمای بالا، مقاومت در برابر خوردگی و استحکام بالا.

قیمت مواد اولیه بالاتر از شیشه معمولی و هزینه ساخت بالاتر است. بنابراین قیمت فروش شیشه های مقاوم در برابر حرارت بیشتر از شیشه های معمولی و سکوریت می باشد. مواد شیشه ای مقاوم در برابر حرارت دارای ضریب ایمنی بالایی هستند و هرگز پدیده خود انفجاری مشابه شیشه های سکوریت رخ نمی دهد.

اکثر ظروف شیشه ای مقاوم در برابر حرارت از بوروسیلیکات بالا ساخته شده اند. شیشه بوروسیلیکات بالا (همچنین به عنوان شیشه سخت شناخته می شود) نوعی شیشه است که با حرارت دادن داخل شیشه در دمای بالا ذوب می شود. این توسط تکنولوژی تولید پیشرفته پردازش می شود. ضریب انبساط حرارتی خطی آن (3.3 s 0.1) x 10-6/K است. به آن شیشه بوروسیلیکات 3.3 نیز می گویند. این یک ماده شیشه ای ویژه با سرعت انبساط کم، مقاومت در برابر دمای بالا، استحکام بالا، سختی بالا، انتقال بالا و پایداری شیمیایی بالا است.

 جلوگیری از ترک خوردن فنجان نعلبکی

انواع جنس فنجان نعلبکی

به طور خلاصه اگر بخواهیم جنس فنجان نعلبکی های مقاوم را به شما بگوییم به شرح زیر خواهد بود

  • فنجان نعلبکی سرامیکی
  • فنجان نعلبکی کریستال
  • فنجان نعلبکی پیرکس فرانسه
  • فنجان نعلبکی چینی
  • و…

فنجان نعلبکی سرامیکی

سرامیک، از جمله جنس‌های پرکاربرد برای فنجان و نعلبکی چایخوری، به دلیل تنوع بالا و قیمت مناسب، مورد توجه بسیاری از افراد قرار گرفته است.

مزایا:

  • قیمت مناسب: فنجان نعلبکی‌ سرامیکی در مقایسه با چینی، قیمت به مراتب پایین‌تری دارند.
  • تنوع بالا: سرامیک در طرح‌ها و رنگ‌های بسیار متنوعی تولید می‌شود و به شما امکان انتخاب گسترده‌ای می‌دهد.
  • مقاومت در برابر حرارت: سرامیک تا حدی در برابر حرارت مقاوم است و گرما را به خوبی حفظ می‌کند.
  • قابلیت شستشو در ماشین ظرفشویی: بسیاری از فنجان و نعلبکی‌های سرامیکی را می‌توان در ماشین ظرفشویی شست.

معایب:

  • ظرافت کمتر: سرامیک به ظرافت و شفافیت چینی نیست.
  • شکنندگی: فنجان و نعلبکی‌های سرامیکی به مرور زمان ممکن است لب پر یا شکسته شوند.
  • وزن بیشتر: سرامیک در مقایسه با چینی، وزن بیشتری دارد.

فنجان نعلبکی چینی

 

چینی به عنوان یکی از محبوب‌ترین جنس‌ها برای ظروف غذاخوری، قدمتی دیرینه دارد. فنجان و نعلبکی‌های چینی به دلیل ظرافت، زیبایی و تنوع طرح و رنگ، از محبوبیت بالایی برخوردارند.

مزایا:

  • زیبایی و ظرافت: چینی با لعاب صاف و براق خود، ظاهری بسیار شیک و لوکس به فنجان و نعلبکی می‌بخشد.
  • تنوع طرح و رنگ: تنوع طرح و رنگ در فنجان و نعلبکی‌های چینی بسیار بالاست و به شما امکان می‌دهد متناسب با سلیقه و دکوراسیون خود انتخاب کنید.
  • مقاومت در برابر حرارت: چینی تا حدودی در برابر حرارت مقاوم است و گرما را به خوبی حفظ می‌کند.
  • قابلیت شستشو در ماشین ظرفشویی: بسیاری از فنجان و نعلبکی‌های چینی را می‌توان در ماشین ظرفشویی شست.

معایب:

  • قیمت بالا: چینی در مقایسه با سایر جنس‌ها، قیمت بالاتری دارد.
  • ظرافت و شکنندگی: فنجان و نعلبکی‌های چینی ظریف هستند و به راحتی لب پر یا شکسته می‌شوند.
  • نگهداری دشوار: برای حفظ زیبایی و درخشش چینی، باید به طور مرتب شسته و نگهداری شود.

سخن نهایی

ما در این مطلب شما را با 4 روش برای جلوگیری از شکستن و ترک خوردن فنجان نعلبکی آشنا کردیم و محکم ترین جنس برای استکان را به همراه مزایا و معایب آن ها به شما معرفی کردیم تا بتوانید انتخابی راحت تر و مطمئن تر داشته باشید.

اگر سوالی در این رابطه دارید میتوانید در بخش کامنت ها از ما بپرسید

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "چهار روش برای جلوگیری از ترک خوردن فنجان نعلبکی" هستید؟ با کلیک بر روی لوازم خانگی, کسب و کار ایرانی، آیا به دنبال موضوعات مشابهی هستید؟ برای کشف محتواهای بیشتر، از منوی جستجو استفاده کنید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "چهار روش برای جلوگیری از ترک خوردن فنجان نعلبکی"، کلیک کنید.