علت درد کتف سمت چپ چیست؟

درباره شانه یخ زده چه می‌دانید؟

درد کتف چپ به علت شانه یخ‌زده به یکباره و ناگهانی رخ نمی‌دهد؛ بلکه به تدریج و بعد از گذشت مدتی فرد حس می‌کند که شانه‌هایش سفت شده‌اند و حس درد او را آزار می‌دهد. درد شانه در شانه یخ‌زده 3 حالت دارد. حالت اول به این صورت است که فرد دامنه حرکتی محدودی برای شانه‌ها دارد و اگر بخواهد بیشتر از حد مشخصی شانه‌ها را حرکت دهد، شانه‌هایش درد می‌گیرند. در حالت دوم، مفصل شانه در هنگام حرکت، سفت است و درد دارد. حالت سوم هم به این صورت است که شانه فرد به آرامی شروع به بازگشت به حالت عادی می‌کند.

اگر کسی به شانه یخ‌زده مبتلا شود، شب‌ها بیشتر احساس درد دارد. چون وقتی روی شانه آسیب دیده می‌خوابد، فشار بیشتری روی آن وارد می‌شود و درد آن هم طبیعتا بیشتر می‌شود. شانه یخ‌زده در زنان بیشتر از مردان شایع است و معمولا افراد بالای 40 سال به این نوع درد دچار می‌شوند. همچنین اگر کسی تصادف کند یا دستش شکسته شود هم به چنین حالتی دچار می‌شود. به طور کلی شانه یخ‌زده خود به خود بر اثر گذشت 12 تا 18 ماه با رعایت اصول درست حرکتی شانه و دست، خوب می‌شود.

برای سرعت بخشیدن به روند بهبودی شانه یخ‌زده و کاهش درد آن، بهتر است به فیزیوتراپ مراجعه کنید تا با انجام دادن تمرین‌های مناسب از شر درد و محدودیت حرکتی شانه یخ‌زده خلاص شوید. یکی دیگر از گزینه‌های درمان شانه یخ زده تزریق داروی کورتیکواستروئید است. در بعضی موارد هم از گزینه عمل جراحی استفاده می‌شود.

چطور خودمان درد شانه را درمان کنیم؟

درمان درد شانه بدون مراجعه به پزشک هم امکان‌پذیر است؛ اما در مواقعی که درد خیلی حاد و شدید است، باید حتما جهت اطمینان از وضعیت سلامتی شانه‌ها، از یک پزشک متخصص وقت بگیرید تا شما را معاینه کند. به هر حال اگر می‌خواهید خودتان درد شانه‌ها را درمان کنید باید از راهکارهایی که در این مطلب به شما معرفی می‌کنیم، استفاده کنید. درضمن فراموش نکنید که این کارها باید به مدت 2 هفته به صورت مرتب انجام شوند تا نتیجه مطلوب خود را بگیرید.

علت درد کتف سمت چپ چیست؟

هنگامی که دچار درد شانه شدید، فعالیت‌های خود را ادامه دهید، اما به آرامی! تمرینات و ورزش‌های مخصوص شانه را به مدت چند هفته به صورت روزانه انجام دهید تا درد در شانه‌ها از بین برود. برای انجام دادن تمرینات حتما سعی کنید که اصول را درست رعایت کنید. یکی از تمرین‌های خوب شانه این است که صاف بایستید و خیلی آرام شانه‌ها را به عقب برگردانید.

اگر دوست دارید که از شر درد شانه خلاص شوید، همیشه سعی کنید در هنگام نشستن، از بالش برای تکیه کردن استفاده کنید. همچنین یک بالشتک کوچک را رو پاهایتان قرار دهید تا تکیه‌گاهی برای بازوهایتان باشد. همیشه سعی کنید به طور صحیح بنشینید تا به مرور شانه درد از بین برود. در صورت نیاز می‌توانید از مسکن‌های مفید استفاده کنید یا اینکه برای تسکین درد، کیسه آب سرد یا گرم را روی شانه خود قرار دهید.

علائم و نشانه‌های درد عصبی شانه چپ

یک عصب فشرده در شانه معمولاً باعث درد، بی حسی یا ناراحتی در ناحیه شانه می‌شود. ممکن است فرد علائم دیگری نیز داشته باشد که عبارت‌اند از:

  • تغییر در احساس در همان سمت شانه‌ای که درد می‌کند
  • ضعف عضلانی در بازو، دست یا شانه
  • درد گردن، به خصوص هنگام چرخاندن سر از این طرف به طرف دیگر
  • بی حسی و گزگز در انگشتان یا دست

علل درد عصبی شانه چپ

زمانی که موادی مانند استخوان، بیرون زدگی دیسک یا بافت متورم شده، روی اعصابی که از ستون فقرات به سمت گردن و شانه امتداد می‌یابند، فشار وارد می‌کنند، عصب گیر کرده در شانه رخ می‌دهد. ستون فقرات از ۲۴ استخوان به نام مهره تشکیل شده است که روی هم قرار گرفته‌اند و بین هر یک دیسک‌های محافظ و بالشتک مانند قرار دارند. پزشکان ستون فقرات را بر اساس ناحیه بدن و ظاهر استخوان‌های ستون فقرات به سه ناحیه تقسیم می‌کنند. این شامل:

  • ستون فقرات گردنی: از هفت مهره اول تشکیل شده است.
  • ستون فقرات سینه‌ای: از ۱۲ مهره میانی تشکیل شده است.
  • ستون فقرات کمری: از پنج مهره آخر تشکیل شده است.
  • یک عصب فشرده در شانه به طور خاص بر ستون فقرات گردنی تأثیر می‌گذارد. از ستون فقرات گردنی اعصابی هستند که سیگنال‌ها را به و از مغز به سایر قسمت‌های بدن منتقل می‌کنند. برخی از علل رایج گرفتگی عصب در شانه عبارت‌اند از:
  • انحطاط دیسک: با گذشت زمان، دیسک‌های ژل مانند بین مهره های گردن ممکن است شروع به فرسودگی کنند. در نتیجه، استخوان‌ها می‌توانند به هم نزدیک‌تر شوند و به طور بالقوه روی یکدیگر و اعصاب ساییده شوند. گاهی اوقات، فرد روی مهره های خود رشد استخوانی به نام خار استخوانی ایجاد می‌کند. این‌ها همچنین می‌توانند به اعصاب شانه فشار وارد کنند.
  • فتق دیسک: گاهی اوقات یک دیسک می‌تواند بیرون زده و روی اعصابی که از ستون فقرات خارج می‌شوند فشار بیاورد. فرد تمایل دارد این درد را با فعالیت‌هایی مانند چرخش، خم شدن یا بلند کردن بیشتر متوجه شود.
  • آسیب حاد: یک فرد ممکن است آسیبی را تجربه کند، مانند تصادف رانندگی یا فعالیت ورزشی، که باعث فتق دیسک یا التهاب بافتی در بدن می‌شود که بر اعصاب فشار می‌آورد.

پزشک معمولاً می‌تواند با گرفتن سابقه پزشکی، انجام معاینه فیزیکی و درخواست مطالعات تصویربرداری، علت گرفتگی عصب در شانه را شناسایی کند.

آیا نبایدهای درد شانه را می‌شناسید؟

بسیاری از افراد به غلط تصور می‌کنند که اگر شانه‌ها درد گرفتند، باید حرکت را متوقف کنند و دیگر هیچ فعالیتی انجام دهند. این تصور کاملا غلط و نادرست است. بهتر است که فعالیت‌های خود را تعطیل نکنید؛ چون این کار درد را بدتر خواهد کرد. هنگامی که درد شانه‌ زیاد می‌شود یا شانه‌هایتان شروع به درد گرفتند، تنها فعالیت‌های سنگین و مضر را قطع کنید و برای انجام دادن سایر کارها مانعی برای شما وجود ندارد.

برای مثال از وسایل ورزشی سنگین استفاده نکنید یا اینکه در باشگاه فعالیت‌هایی را انجام ندهید که باعث فشار آمدن به شانه‌های شما شوند. یکی از بدترین کارهایی یک فرد می‌تواند انجام دهد و باعث شود تا به شانه‌هایش فشار بیشتر وارد شود این است که در هنگام نشستن خم می‌شود یا این‌که گردنش را به جلو می‌آورد. بعد از اینکه چندین بار چنین حرکاتی را تکرار کردید، مطمئن باشید که درد را در شانه‌هایتان حس خواهید کرد. حتی وقتی نشسته‌اید، شانه‌هایتان را خیلی بالا نیاورید. رعایت این نکات به ویژه برای شاغلین لازم و ضروری است.

چه داروهایی برای درد شانه مناسب هستند؟

وقتی که کسی شانه‌هایش درد گرفته باشند، با مراجعه به داروخانه و تهیه یک داروی بدون نسخه می‌تواند خیلی زود درد خود را درمان کند. بعضی داروها تزریقی هستند. بعضی هم به صورت کپسول‌های مسکن در داروخانه‌ها به فروش می‌رسند. در برخی از موارد استفاده از ژل‌های موضعی کارساز است. خرید کیسه آب گرم یا سرد هم ایده خوبی است.

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "علت درد کتف سمت چپ چیست؟" هستید؟ با کلیک بر روی کسب و کار ایرانی, پزشکی، آیا به دنبال موضوعات مشابهی هستید؟ برای کشف محتواهای بیشتر، از منوی جستجو استفاده کنید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "علت درد کتف سمت چپ چیست؟"، کلیک کنید.