اولین شاسی‌ بلند برقی تویوتا در ایران / عکس

به گزارش سوشال مگ، bZ4X با همکاری سوبارو توسعه پیدا کرده و این خودروساز ژاپنی در توسعهٔ قسمت‌هایی مثل سامانهٔ چهارچرخ محرک نقش پررنگی داشته است. همچنین این ماشین در برخی بازارها با نام سوبارو سولترا هم عرضه می‌شود.

به نقل از پدال، فروش جهانی این کراس‌اوور الکتریکی در اواسط سال ۲۰۲۲ در ژاپن و چین و سپس آمریکا آغاز شد. bZ4X اما آن‌طور که انتظار می‌رفت در بازارهای جهانی موفق عمل نکرد و نتوانست رقیبی جدی برای خودروهای محبوب این بخش مثل تسلا مدل Y باشد. این خودرو علاوه بر ژاپن، در چین هم توسط جوینت ونچر گک تویوتا تولید می‌شود که نمونه‌های وارداتی برساوش به کشورمان از همین سری تولید چین هستند.

طراحی تویوتا bZ4X

bZ4X کراس‌اووری کامپکتی است که با طول ۴,۶۹۰ میلی‌متر، ۹ سانتی‌متر از راوفور کشیده است و فاصلهٔ محوری بیشتری برابر با ۲,۸۵۰ میلی‌متر دارد. این ماشین خط سقف پایین‌تر و ظاهر شیک‌تری نسبت به راوفور دارد. در نمای بیرونی bZ4X بلافاصله خطوط شارپ و زاویه‌دار، طراحی هوشمندانهٔ دی‌لایت‌ها و اسپویلر اسپرت عقب با باله‌هایی در طرفین جلب‌توجه می‌کند که باعث بهبود آیرودینامیک می‌شود. روکش‌های پلاستیکی پهن در اطراف دهانهٔ گلگیرها نیز حال و هوایی خارج جاده‌ای به bZ4X بخشیده‌اند ولی در نمونه‌های مدل ۲۰۲۴ تولید چین که به کشورمان هم وارد شده‌اند، این قسمت‌ها همرنگ بدنه شده‌اند.

در داخل با کابینی مواجه خواهید شد که کیفیت مناسبی دارد ولی چندان درخشان و هیجان‌انگیز نیست. متریال قسمت‌هایی بیشتر در معرض تماس هستند خوب است و تریم قهوه‌ای‌رنگ به لوکس‌تر به نظر رسیدن فضای داخلی کمک کرده است. از لحاظ ارگونومی، چینش داشبورد با دکمه‌ها و کنترل‌های فیزیکی بیشتر بجای کنترل‌های لمسی، بسیار سنتی‌تر و مناسب‌تر از رقبایی مثل فولکس‌واگن ID.4 است. بااین‌حال، غربیلک فرمان در ارتفاع پایینی قرار گرفته و صفحه آمپر مثل خودروهای پژو از بالای آن قابل‌مشاهده است که ویژگی ناخوشایندی خواهد بود. bZ4X در نسخهٔ پایه با یک نمایشگر لمسی ۸ اینچی عرضه می‌شود ولی برای تیپ‌های بالاتر تویوتا یک نمایشگر بزرگ‌تر ۱۲.۳ اینچی را در نظر گرفته که در کنسول مرکزی ادغام شده و خوشبختانه نمونه‌های وارداتی هم از همین نسخه هستند.

اولین شاسی‌ بلند برقی تویوتا در ایران / عکس

مشخصات فنی تویوتا bZ4X

bZ4X در دو نسخهٔ تک موتوره و دو موتوره تولید می‌شود که نسخهٔ اول به ایران آمده است. این مدل به یک موتور الکتریکی روی محور جلو مجهز است که ۲۰۴ اسب بخار قدرت و ۲۶۶ نیوتن متر گشتاور دارد. در نمونه‌های تولید چین، تأمین انرژی موردنیاز این موتور توسط یک پکیج باطری لیتیوم یونی ۶۶.۷ کیلووات ساعتی صورت می‌گیرد که ساخت شرکت چینی CATL هستند اما نسخه‌های مخصوص بازارهای اروپا و آمریکا از باطری‌های بزرگ‌تر با ظرفیتی بیش از ۷۰ کیلووات ساعت بهره می‌برند. سیستم تعلیق این خودرو هم در جلو مک‌فرسون و در عقب دو جناقی است.

پلت‌فرم eTNGA ارتباط نزدیکی با پلت‌فرم مورداستفاده در کراس‌اوورهای بنزینی راوفور و C-HR دارد و درنتیجه، رانندگی و هندلینگ خوبی را برای این شاسی‌بلند برقی فراهم می‌کند. bZ4X برای کسانی که به دنبال یک خودروی الکتریکی با سواری آرام هستند، گزینهٔ مناسبی خواهد بود زیرا کراس‌اوور تویوتا روی آسفالت‌های ناهموار و پردست‌انداز کشورمان عملکرد خوبی دارد و در پیمایش‌های بزرگراهی هم احساس راحتی دارد.

این خودرو از سیستم احیای انرژی ترمزها هم برخوردار است که پس از برداشتن پا از روی پدال گاز، برق تولید می‌کند و به شارژ باطری می‌پردازد. قدرت این سیستم را می‌توان با استفاده از پدال‌های پشت فرمان تغییر داد که در قوی‌ترین حالت، امکان رانندگی با یک پدال را فراهم می‌کند. با ۲۰۴ اسب بخار قدرت، از bZ4X نباید انتظار عملکرد اسپرتی را داشت ولی هنوز هم شتاب خوبی را فراهم می‌کند. مثل اکثر خودروهای الکتریکی، با فشردن پدال گاز شتابی فوری ارائه می‌شود و خودرو ظرف ۷.۵ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت می‌رسد. حداکثر سرعت این کراس‌اوور ژاپنی هم ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت اعلام شده است.

اولین شاسی‌ بلند برقی تویوتا در ایران / عکس

شارژ و شعاع حرکتی

شعاع حرکتی bZ4X در نسخهٔ دیفرانسیل جلو با باطری ۶۶.۷ کیلووات ساعتی طبق معیارهای آزمایش چین ۶۱۵ کیلومتر اعلام شده که رقم قابل‌توجهی به نظر می‌رسد ولی این عدد خیلی خوش‌بینانه است و قطعاً در شرایط واقعی نمی‌توان به آن نزدیک شد. این در حالی است که برد bZ4X طبق معیارهای اروپایی و آمریکایی با وجود باطری بزرگ‌تر، بین تنها ۴۰۰ تا ۴۴۰ کیلومتر اعلام شده است. این اعداد به واقعیت نزدیک‌تر هستند و بنابراین، حداکثر توان پیمایش خودرو با شارژ کامل در شرایط واقعی زیر ۵۰۰ کیلومتر خواهد بود. تویوتا مصرف انرژی bZ4X را برای نسخهٔ دیفرانسیل جلو در هر صد کیلومتر حدود ۱۴ کیلووات ساعت اعلام کرده است. این خودرو از قابلیت شارژ سریع با حداکثر ظرفیت ۱۵۰ کیلووات برخوردار است که طبق استانداردهای امروزی قابل‌قبول است و از ۱۰ تا ۸۰ درصد باطری‌ها را ظرف ۳۰ دقیقه شارژ می‌کند ولی با شارژهای خانگی ۱۱ کیلوواتی، این کار حدود ۱۱ ساعت زمان خواهد برد.

۵۸۵۸

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "اولین شاسی‌ بلند برقی تویوتا در ایران / عکس" هستید؟ با کلیک بر روی پزشکی، آیا به دنبال موضوعات مشابهی هستید؟ برای کشف محتواهای بیشتر، از منوی جستجو استفاده کنید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "اولین شاسی‌ بلند برقی تویوتا در ایران / عکس"، کلیک کنید.